Státní závěrečné zkoušky
Témata bakalářských a diplomových prací pro akademický rok 2024/2025
- Vývoj dokumentární fotografie cestovatelů H+Z v letech 1947–1963
- Architektonický prostor ve výtvarné fotografii (interiér jako téma, prázdno, absence a paměť prostor)
- Melancholie v tvorbě Jana Svobody
- Profesor Miroslav Vojtěchovský a česká škola fotografie skla
- Fotografie v politické kampani hnutí ANO
- Fotograf Pavel Hečko
- Čech, Česko a češství (Slovák, Slovensko) v současné fotografii
- Fotograf Miroslav Machotka a vizualizmus 80. let
- Vlasy a účesy jako motiv ve fotografii
- Významní fotografové minulosti i současnosti v kraji, odkud pocházíte
- Fotograf a proces fotografování jako objekt fotografie
- Současné psaní o fotografii v České republice, příp. na Slovensku
- Válka na Ukrajině a její mediální obraz
- Fotografující výtvarníci v české fotografii 90. let až do současnosti
- Tradicionalismus a dekadence v české fotografii (Reich, Bratrstvo, Jirásek, Pinkava atd.)
- Negativy a fotografie jako fotografický motiv (Sudek, Svoboda, Rónai, Kuneš)
- Fotograf Jaroslav Bárta
- Fotograf Ján Rečo
- Fotografická tvorba Jiřího Valocha
- Motiv knihy a knihovny ve fotografii
- Fenomén fotografických skupin a seskupení v československé, české a slovenské fotografii (Linie, Dofo, SNV, Bratrstvo, Česká paralaxa, Milan, Agat, …)
- Jan Lukas ve Zlíně v letech 1936–38
- Fotoaparát jako mocenský nástroj (metafory zbraně a falu)
- První vlna slovenské inscenované fotografie 70. let (Havránková, Csaderová, Vančo, Krížik, …)
- Problematika genderu v současné fotografii
- Zhotovení podobizen na historickém tablu technikou albuminového papíru
- Topos továrny ve fotografii
- Fotografie v prezentaci designu (katalogy, výstavy, tvář značky)
- Tragédie Černobylu ve fotografii
- Motiv oblečení jako symbol absence člověka
- Obrazy pandemie (reflexe koronavirové krize ve sféře umění i v rámci neumělecké vizuality)
- Historie ateliéru Reklamní fotografie
- Estetika české reklamy 1990–2020
- Reklama firmy Škoda Auto
- Fotografie a udržitelnost
- Motivy mytologie a pohádky ve fotografii
- Žena – politička a její mediální obraz
- Od balónu k dronu, výzvy ptačí perspektivy ve fotografii
- Smuteční místo, hřbitovy a krematoria jako motiv fotografie
- Současné společenské trendy ve fotografování rodiny
Okruhy otázek z Technologie oboru KARF/SZZTO (bakalářský program B8206) a Teorie a technologie oboru KARF/SZZ1T (bakalářský program B0212A310004) pro SZZ 2023/2024 – ateliér Fotografie
1. Camera obscura – princip, rozptylový kroužek, Schwarzschildův efekt, expoziční hodnota EV, expoziční trojúhelník
2. Zvětšovací přístroje a fotokomora – konstrukce – formáty, světelné zdroje, objektivy, ostření, ochranné osvětlení, doplňky
3. Černobílý fotografický materiál – druhy a zpracování černobílého negativního a pozitivního materiálu, charakteristické vlastnosti filmu, senzitometrická charakteristika, příprava a skladování roztoků
4. Fotografický materiál – rozdělení fotografického materiálu, způsob výroby materiálu, pojem senzibilace, složení citlivých vrstev černobílého a barevného negativního a pozitivního materiálu
5. Fotometrie, elektromagnetické vlnění – světelné zdroje, fotometrické veličiny, vysvětlete způsob měření světla ve fotografii, fotochemické reakce, pojem teplota chromatičnosti
6. Chemismus zpracování černobílých fotografických materiálů – latentní obraz, mechanismus vyvolávání černobílého negativního materiálu, fyzikální a chemické vyvolávání, typy vývojek, chemismus ustalování
7. Principy barevné fotografie – barevné výtažky, autochrom, současné materiály – konstrukce citlivých vrstev barevného negativu
8. Fotografická inverze – principy, výhody, nevýhody, použití, Cibachrom
9. Speciální úpravy fotografického materiálu – senzitometrická křivka, zesilování a zeslabování fotografického obrazu, filtry pro černobílou a barevnou fotografii, speciální historické a moderní techniky získání fotografického obrazu
10. Stručný historický přehled vývoje fotografické techniky – přelomové momenty ve vývoji fotografické techniky. Od camery obscury po digitální fotoaparát – daguerotypie, první negativy, první objektiv, vývoj formátů a podložek negativů, barevný proces, Kodak, Leica, zrcadlovka…
11. Konstrukce velkoformátových fotografických přístrojů – konstrukce přístrojů na optické lavici, obrazové formáty, způsob zaostřování, stanovení expozice, kypování, švenkování, Scheimpflugovo pravidlo
12. Vývoj a konstrukce středoformátových fotografických přístrojů – jednotlivé vývojové stupně a konstrukční celky základních typů středoformátových fotografických přístrojů
13. Vývoj a konstrukce kinofilmových analogových fotografických přístrojů – jednotlivé řady a konstrukční celky základních typů analogových fotografických přístrojů, příslušenství
14. Závěrky a hledáčky – základní konstrukční typy, vlastnosti, výhody, nevýhody
15. Vývoj a konstrukce digitálních fotografických přístrojů – základní typy digitálních fotografických přístrojů – jednotlivé řady, velké formáty, full frame, APS-C, výhody, nevýhody, crop faktor
16. Principy digitálního snímání – snímače CCD a CMOS, Super CCD SR, vznik obrazové informace, formát RAW, výhody, nevýhody, užití
17. Snímací objektivy – základní parametry z hlediska uživatele, vady, hyperfokální vzdálenost, asférické členy, stabilizace, osobní test objektivu
18. Dělení snímacích objektivů – ohniska a z nich vyplývající vlastnosti, hloubka ostrosti, objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností, speciální objektivy – makro, tilt-shift
19. Příslušenství fotografických přístrojů a objektivů a jejich použití – vlastnosti a použití následujících doplňků: blesky, expozimetry, filtry, clony, telekonvertory, mezikroužky, předsádky
20. Základy optického zobrazení a jeho vlastnosti – zákon odrazu a lomu, index lomu, pojmy teoretického a praktického zobrazení, optické aberace a jejich korekce, pojem kvality zobrazení optickou soustavou, rozlišovací schopnost optických soustav
21. Konstrukční prvky rovinné optiky – optické elementy patřící mezi prvky rovinné optiky, zákony zobrazení a způsob zobrazení jednotlivými prvky, v jakých fotografických přístrojích se tyto rovinné optické prvky používají a v jaké funkci
22. Konstrukční prvky sférické optiky – optické elementy patřící mezi prvky sférické optiky, zákony zobrazení a způsob zobrazení jednotlivými prvky, v jakých fotografických a filmových přístrojích se tyto sférické optické prvky používají a v jaké funkci
23. Optické aberace – monochromatické a polychromatické zobrazení, monochromatické a polychromatické aberace zobrazení, vliv na kvalitu fotografického obrazu
24. Barva – co to je barva z psychického a fyzikálního pohledu, psychologie barev, barvy z hlediska kulturní antropologie, rozdíl mezi monochromatickou a polychromatickou barvou, pojem světelného spektra, vývoj diagramů chromatičnosti, současný stav poznání
25. Skládání barev – aditivní, subtraktivní a jejich gamut, sytost, odstín, jas, barevné režimy a modely, Lab, RGB, HSB, CMYK, stupně šedi, duplex, triplex, quadruplex, bitová mapa, výtažkové a přímé barvy, konverze obrazů z jednoho režimu do druhého, Hexachrome, Pantone, (Coated,Uncoated, Process), CMS systém, ICC profily , použití barvy ve fotografickém procesu jak analogovém, tak digitálním, vztah mezi barvou předmětu a pozadí ve fotografii
26. Fotografický ateliér – vybavení profesionálního fotografického ateliéru se zaměřením na specifika fotografické zakázky
27. Internet – historie internetu (stručně), statický a dynamický web, web 2.0.webhosting, domény, CMS (redakční systémy) + WYSIWYG a ostatní editory, základní zdrojový kód, k čemu je HTML, CSSSEO – vyhledávání klíčových slov, typy www stránek z hlediska obsahu současnost www, použití + sociální sítě
28. Software pro zpracování fotografie a jeho charakteristika – software, jejich možnosti zpracování fotografie, formáty, zpracováni, postprodukce, příprava pro tisk, příprava pro elektronické publikování
29. Digitalizace a úprava obrazu – scanování, předloha transparentní a netransparentní, moiré, descreen, dpi, ppi, lpi, ukládání pro další použití, pro web, stolní tiskárnu, komerční tiskárnu, pro různé grafické programy a další zpracování, zpracování obrazu z digitální fotografie
30. Tiskové techniky – tisk z výšky – knihtisk, tisk z hloubky – hlubotisk, ocelotisk, tisk z plochy – ofset, čtyřbarvotisk, duplex, triplex, hexachrome, přímé barvy, lokální lakování, sítotisk, tampoprint, flexografie, digitální tisk – laserové kopírky, suchý ofset, sublimační tisk, tuhé vosky, fotorealistický tisk
31. Prepress – příprava obrázku pro klasický tisk (knihtisk, hlubotisk, ofset), barevné výtažky pro čtyřbarvotisk, duplex, triplex, hexachrome, přímé barvy, volba rastru (kruhový, eliptický, křížový, stochastický), hustota rastru – lpi, cílový papír, densita a nárůst bodu, densitometr, příprava dokumentu pro sítotisk, příprava dokumentu pro elektronický tisk, export, případný transport dokumentu do zpracovatelského zařízení, co je to RIP, osvit na film, osvit na desku – CTP, PDF – Adobe Acrobat Distiller, Exchange, Reader, vztah PS a PDF
32. Photoshop – grafický software – definice grafického software, PPI, DPI, pixel, obrazový bod, perovky-lineart, bitové mapy, masky, vrstvy, cesty, barevné modely, převody mezi modely, formáty digitalizovaného obrazu (JPEG, EPS, GIF, RAW, TIFF, PNG, BMP, PSD, PSB, PDF, kreslící a retušovací nástroje, kanály, alfa kanály, globální úpravy obrazu (křivky, úrovně, odstín a sytost), filtry (ostření, rozostření, šum, deformace, vykreslení, stylizace, umělecké, texty), optimalizace a ukládání. Rozdíly přípravy podkladů pro následné zpracování pro tisk, web, prezentaci
33. Workflow současnosti – idea, návrh, předpříprava, zpracování na počítači, rozlišení, digitální nátisk, převod barev – RGB, CMYK, přímé barvy, doplňkové barvy, fonty a jejich použití, přesahy, spadávky, značky, křížky, nárůst tiskového bodu, ICC profily, formáty pro tisk, osvit CTP, tisk, distribuce
34. Digitální prezentace – UX, UI, responzivní design, barvy na webu, písma, obrazové, zvukové a video formáty pro web, rozlišení, současné webové trendy, technologie propojující různé druhy médií – videomaping, videoart, virtuální realita, rozšířená realita, interaktivní prezentace, online nástroje, Vjing, motion design… výhody digitálního publikování – flexibilita, interaktivní prvky, personalizovaný obsah pro uživatele, sdílení obsahu…
Okruhy otázek z Dějin oboru (KARF/SZZ2D) navazující magisterský program N0212A310007 pro SZZ 2023/2024 – ateliér Fotografie
1. KDO JE UMĚLEC?
1a: Kdo je umělec? Jakou roli u kreace statusu umělce sehrávají vzdělávací instituce? Edukativní obrat. Proměny postavení umělce v dějinách: řemeslník, genius, šílenec, „svědomí lidstva“, sluha ideologie, vizionář.
1b: Kdo je tady fotograf? Role fotografa ve společnosti. Fotograf vs. aparát. Fotograf a jeho ateliér. Fotograf jako nezaujatý pozorovatel, tvůrce, spasitel, celebrita.
2. MUZEUM A GALERIE
2a: Muzeum a galerie jako rituální prostor. Kurátor jako distributor významů a ideologií. Kurátor jako značka. Nová muzeologie a institucionální kritika. Disciplinace. Aura uměleckého díla. White Cube vs. Genius Loci. Fenomén Kunsthalle. Documenta, Bienále (bienalizace umění). Umělec kurátorem / kurátor umělcem.
2b: Fotografie a vystavování. Základní typy výstavních prostor a jejich specifika. Fotografická galerie. Dějiny fotografie psané výstavami. Klíčové výstavní projekty. Specifika fotografické sbírky. Médium výstavy vs. knihy.
3. UMĚNÍ A EMOCE
3a: Základy strukturální estetiky (estetická funkce, norma a hodnota)
– estetická funkce jako vlastnost díla se schopností vyvolat emoce
– estetická norma a její dobová podmíněnost, změna normy jako pohyb estetické struktury, horizont očekávání a zklamané očekávání
– tři podoby estetické hodnoty: genetická, vývojová a aktuální
– individuální vnímání uměleckého díla, potřeba sdílet zážitek, lhostejnost vs. pozitivní nebo negativní emoce (estetika vs. anestetika).
3b: Spiritualita ve fotografii. Fotografický obraz jako prostředek transcendence. Proč lidi pláčou před obrazy? Princip ikony. Spirituální povaha obrazu vs. náboženské umění.
4. UMĚNÍ A PAMĚŤ
4a: Fenomén času a časovosti v současném umění. Archivní impuls a historiografický obrat, vystavování archivu jako politika paměti. Aby Warburg a Atlas Mnémosyné.
4b: Fotografie a paměť. Osobní a kolektivní paměť. Problematika holocaustu ve fotografii. Amatérská a vernakulární, rodinná fotografie. Ateliérová fotografie. Fenomén rodinného alba. Fotoblogy a sociální sítě. Časosběr. Využití archivu ve fotografickém projektu.
5. UMĚNÍ A PROBLÉM IDENTITY
5a: Postmoderna a tekutá identita, feminismus, queer. Multikulturalismus, migrace a diaspora.
5b: Tvář a pohled (gaze) v současné portrétní fotografii. Tekutá identita. Tvář jako projekční plocha. Fenomén masky. Psychologizace, introspekce, typologie a časosběr. Sociologický portrét. Otázka identity na rozhraní tváře a těla. Autoportrét a autoakt.
6. UMĚNÍ TĚLA V KONTEXTU RODOVÝCH STUDIÍ A POSTKOLONIALISMU
6a: Tělo jako politikum. Problematika gesta. Eros a thanatos v umění. Pohlaví vs. rod. Tělo a ornament. Fragmentarizace a dehumanizace těla. Zrod kyborga.
6b: Problematizace žánru fotografického aktu – kritika objektivizace těla. Mužský vs. ženský pohled. Tělesnost a bolest ve fotografii. Mateřství a intimita, problém rasy a podmíněného pohledu. Pornografie jako sociální fenomén.
7. UMĚNÍ KRAJINY V DOBĚ ANTROPOCÉNU
7a: Land art, environmentální umění, antropocén, kapitalocén, klimatická krize, posthumanismus, ekofeminismus, udržitelnost.
7b: Fotografie krajiny: princip idyly a elegie. Krajina jako prostor pro meditaci. Fotografie a performance v krajině. Ekologie a antropocén ve fotografickém obrazu.
8. UMĚNÍ A PARTICIPACE
8a: Sociální obrat v umění: participativní princip, arte util, aktivismus.
Galerie vs. veřejný prostor a sociální sítě. Politizace umění / estetizace politiky.
8b: Sociálně angažovaná fotografie, participativní fotografické projekty.
9. UMĚNÍ A OTÁZKA PRAVDY
9a: Dokumentární strategie v umění, observace, politika pravdy, postpravda.
Základy sémiotiky (znaky, symboly)
– znak a jeho dvojdomost (označující a označované)
– typologie znaků: ikon, index, symbol (příklady)
– znakové systémy: přirozený jazyk a ostatní
– symboly ostré a neostré, devět symbolických tematických oblastí.
9b: Hraniční podoby současného dokumentu. Inscenovaný dokument. Válečná pornografie. Digitální fotožurnalismus, mobilní telefony a amatérská videa ve fotožurnalismu. Studium a punctum – Roland Barthes.
10. POSTMODERNÍ SITUACE V UMĚNÍ
10a: Postmoderna a humor, persifláž, ironie a grotesknost, integrace kýče do umění. Umberto Eco Dějiny krásy, Dějiny ošklivosti.
10b: Dokonalost vs. nedokonalost ve fotografickém obrazu, práce s chybou, inscenace a manipulace, narace, snapshot a trashová fotografie. Kreativní zneužití technologií: hra s chybou, renesance analogové fotografie. Ikonicita fotografie. Fotografie a malířský obraz. Piktorialismus. Citace a interpretace, návrat k minulému. Současná fotografie a analýza média (sebezpytování, subverze, rozpouštění žánrových hranic…).
Okruhy otázek z Teorie a technologie oboru (KARF/SZZ2T) navazující magisterský program N0212A310007 pro SZZ 2023/2024 – ateliér Fotografie
1. Polaroid image lifting – postup při přenosu materiálu Polaroid na papír, další stylizační možnosti materiálu Polaroid, funkce současné kamery Polaroid Now Plus a ovládání pomocí iPhone, Polaroid Lab a jeho možnosti. Ostatní instantní materiály.
2. Barevné filtry a jejich rozdělení (efektové, konverzní, balanční, změkčovací). Barevná teplota světla. Foliové barevné filtry Rosco používané před světly. Obarvení pozadí pomocí barevných filtrů. Práce s barevnou kompenzací v exteriéru. ND (neutral density + 3) filtry a jejich užití v praxi. Filtry pro černobílou fotografii. Použití polarizačních filtrů v černobílé fotografii.
3. Základní druhy osvětlovací techniky. Svícení bleskem, ring flashem, dedolightem, softboxem, oktogonem, svícení pomocí Kino Flo. Možnosti využití difuzních filtrů (half diffusion) a barevných filtrů Rosco. Možnosti černých odstiňovacích desek, úloha odrazných desek na lokaci.
4. Organizační a technologické kroky při přípravě fotografické publikace. Příprava konceptu publikace. Úloha makety a příprava obrazového materiálu. Úloha obrazového editora a grafika. Kroky při korektuře textu a tisková zkouška ve vybrané tiskárně. Možnosti ofsetového a digitálního tisku.
5. Základní technický popis knihy, předsádka, blok, knižní hřbet, kapitálek, přebal. Obsah autorské tiráže, vakát, desky, úloha ISBN, skladování knih. Úloha recenze, povinné výtisky, kalkulace knihy. Financování knihy – rozbor položek.
6. Metody tisku, ofset, tisk na plocho, rotační tisk, výhodná výše nákladu – digitální tisk versus ofset. Barevný soutisk C, M, Y, K. Tisk duplex, triplex, UV tisk. Druhy papíru, gramáž (váha čtverečního metru). Knižní vazba – měkká a tuhá vazba, vázaná kniha. Laminace, parciální lak. Ražba na přebalu knihy.
7. Základy typografie. Výběr písma, čitelnost, použití – písmo serifové, písmo bezserifové, psaná písma (skripty). Zarovnání odstavce do bloku, na střed a na praporek. Prostrkání písma. Chyby při zlomu (řeky). Normostrana, paginace, korektura, imprimatur. Programy pro sazbu.
8. Významná nakladatelství zaměřená na fotografické tituly (KANT, Torst, PositiF, wo-men). Strategie nakladatelství a profil autora. Zahraniční nakladatelství zaměřená na fotografii. Autorské smlouvy s nakladatelstvím, autorské právo. Financování knih, granty a crowdfunding. Propagace knih – knižní veletrhy, festivaly, soutěže. Úloha ISBN – vlastní nebo nakladatelská řada.
9. Dramaturgie skladby knihy. Jaký je smysl publikace, pro koho je určena? Vztah obrazu a textu. Počet, velikost a uspořádání fotografií v knize. Rytmus a plynulost obrazového toku. Práce s prázdnou stranou – zabarvení strany. Dvoustrana jako základní jednotka obrazového vyprávění. Nebezpečná sousedství.
10. Autorská výstava jako alternativa k fotografické publikaci I.
Co je to výstava? Zásady při tvorbě fotografického souboru, základní koncepce projektu, vytvoření anotace, příprava autorského portfolia, typy výstavních prostor, vytipování potenciálních galerií, komunikace s galerií, výběr finální galerie a termínu. Tvorba rozpočtu výstavy.
11. Autorská výstava jako alternativa k fotografické publikaci II.
Kdo je to kurátor? Komunikace s kurátorem, finální výběr děl, model výstavy – vizualizace galerijních stěn, praktické zastřešení výstavy (obhlídka prostoru, nákup instalačních pomůcek…), definitivní výběr děl v návaznosti na možnosti výstavního prostoru, adjustace a instalace.
12. Autorská výstava jako alternativa k fotografické publikaci III.
Kdo je divák? Kurátorský text, tisková zpráva, popisky, pozvánka a plakát, PR a medializace, koncepce a organizace vernisáže, prezentace v médiích (vernisážový projev, rozhovor pro tisk, rozhlas, televizi), doprovodný program, dokumentace vernisáže a výstavy, deinstalace. Dokumentace ohlasů v médiích.