Státní závěrečné zkoušky
Státní závěrečná zkouška (SZZ) studijního programu Výtvarná umění se skládá ze dvou částí. První částí je obhajoba bakalářské nebo diplomové práce a druhá část je tvořena zkouškou z předmětů SZZ.
SZZ – bakalářský studijní program
Obhajoba bakalářské práce
Zkouška z předmětů:
– Dějiny odívání
– Technologie oboru
SZZ – navazující magisterský studijní program
Obhajoba diplomové práce
Zkouška z předmětu:
– Dějiny odívání
Přihlášení k SZZ: do 7. 5. 2021
Odevzdání BP/DP: do 21. 5. 2021
SZZ bakalářský a navazující magisterský studijní program:
Harmonogram bude zveřejněn před termínem SZZ.
Témata kvalifikačních prací pro akad. rok 2020/2021
Bakalářské práce:
- Spolupráce
Tvorba oděvní kolekce nebo produktové řady ve spolupráci s konkrétní firmou, designéry a výrobci.
Vedoucí práce: Mgr. Art. Pavel Brejcha - Ready to wear
Tvorba oděvní kolekce pro konkrétní nebo fiktivní osobnost, pro volný čas, sport, specifickou činnost nebo profesi.
Vedoucí práce: Mgr. Art. Pavel Brejcha - Od tradice k budoucnosti módy
Reflexe tradičního přístupu do moderního oděvu, využití originality řemeslných technik, střihového řešení, motivů a detailů ve spojení s vlastním autorským přínosem.
Vedoucí práce: Mgr. Art. Pavel Brejcha - Inovace v oděvním designu Nové technologie v designu oděvu se zaměřením na inovativní využití textilních materiálů a využití nových konstrukčních a dekonstrukčních přístupů.
Vedoucí práce: Mgr. Art. Pavel Brejcha - Volné téma
Autorská kolekce oděvů a oděvních doplňků inspirovaná například uměním, filmem, subkulturou, historický obdobím, folklórem a podobně.
Vedoucí práce: Mgr. Art. Pavel Brejcha - Aktuální enviromentální otázky a nové vize v oděvu
Vytvoření oděvní kolekce nebo produktové řady vycházející z okruhů, jako je recyklace, upcycling, udržitelnost, příroda a inovace.
Vedoucí práce: Mgr. Art. Pavel Brejcha
Magisterské práce:
- Ready to wear
Tvorba oděvní kolekce nebo produktové řady ve spolupráci s konkrétní firmou, designéry nebo výrobci.
Vedoucí práce: doc. MgA. Kristýna Petříčková, Ph.D. - Od tradice k budoucnosti módy
Refllexe tradičního přístupu do moderního oděvu, využití originality řemeslných technik, střihového řešení či prvků vycházejících z inspiračního zdroje ve spojení s vlastním autorským přínosem.
Vedoucí práce: doc. MgA. Kristýna Petříčková, Ph.D. - Inovace v oděvním designu
Inovativní textilní materiály a jejich uplatnění v textilním odvětví a oděvním designu. Využití nových konstrukčních a dekonstrukčních přístupů.
Vedoucí práce: doc. MgA. Kristýna Petříčková, Ph.D. - Volné téma
Autorská kolekce oděvů a oděvních doplňků inspirovaná uměním, filmem, sukulturou, historickým obdobím, folklórem a podobně.
Vedoucí práce: doc. MgA. Kristýna Petříčková, Ph.D. - Slow Fashion versus Fast Fashion
Hledání východiska z pozice oděvního designera. Vytvoření oděvní kolekce anebo produktové řady.
Vedoucí práce: doc. MgA. Kristýna Petříčková, Ph.D. - Oděvní kolekce uplatňující malířské vyjadřovací prostředky v trojrozměrném funkčním oděvu
Vedoucí práce: doc. Mgr. Ivan Titor
Okruhy otázek ke SZZ ak. roku 2020/2021
Bakalářský studijní program – Dějiny odívání
- Odívání ve starověkém Egyptě a Mezopotámii
a) starověký přední východ – Mezopotámie, ženský a mužský oděv, oděv kaunakès, úprava hlavy, dochované fragmenty oděvu a oděvních doplňků
b) starověký Egypt, typy oděvních součástek, skladba oděvu starověkého egyptského panovníka, skladba oděvu starověkého egyptského muže a ženy, ženské a mužské účesy ve starověkém Egyptě, koptský oděv, dochované textilie a fragmenty z období Egyptské říše - Klasický starověký oděv v centrálním Středomoří
a) řecký starověký oděv, hlavní charakteristika řeckého starověkého oděvu, typy oděvních součástek, úprava hlavy, oděvní materiály, dochované fragmenty oděvu a oděvních doplňků
b) římský starověký oděv, typy oděvních součástek, civilní oděv mužský a ženský - Počátky evropského středověkého oděvu, evropská móda 12. – 15. století
a) raně středověký byzantský oděv, oděv vrcholného a pozdního středověku, dochované fragmenty oděvu a oděvních doplňků na území Evropy
b) vývoj ornamentu na vzorovaných středověkých textiliích, střediska výroby hedvábných látek - Oděv renesanční Evropy
a) charakteristika italského, španělského šlechtického renesančního oděvu v období 15. -16. století. Znaky anglické, francouzské, uherské a německé renesance v oděvu nobility v 16. století. Dochované fragmenty oděvu a oděvních doplňků
b) český renesanční oděv v 15. a 16. století, charakteristika oděvu, jeho skladba, vliv Evropských zemí na český renesanční oděv, dochované fragmenty oděvu a oděvních doplňků na našem území - Barokní oděv na území Evropy
a) raně barokní evropský oděv a jeho znaky, význam krajky v barokním oděvu
b) módní změny versus tradiční vztah k oděvu jako hodnotě, prohlubující se propast mezi oděvem tradičním a módním, vznik lidového oděvu - Systém módy a ostentativní způsob sebeprezentace evropské aristokracie v 17. století a počátku 18. století
a) přesun centra módy do Francie, vznik pojmu móda, její kosmopolitnost a proměnlivost
b) móda ve Versailles za vlády Ludvíka XIV., oděvní materiály a jejich barevnost - Rokokový oděv francouzské a anglické šlechty v 18. století
a) francouzská móda v období Ludvíka XV., anglomanie, anglický rokokový kostým
b) skladba a názvosloví dámského a pánského šlechtického oděvu - Francouzská buržoazní revoluce v odívání. Evropská móda v období od počátku 19. století do 1. poloviny
19. století
a) móda francouzské revoluce jako výrazový prostředek politické příslušnosti, móda hnutí muscadins, incroyalbes a merveilleuses, empír, textilní materiály
b) evropská móda v letech 1820 -1830, romantický styl v letech 1825 -1838 v období biedermaieru, dochované oděvy - Vývoj módy u evropského oděvu v letech 1845 – 1880
a) módní rozdíly v siluetě evropského oděvu v období od roku 1845 – 1880, zrod moderního pánského obleku, Dandysmus
b) nové textilní materiály, použití umělého barviva v oděvu, fenomén nevěsty v bílém, osobnost Charlese Frederica Wortha - Tendence 80. let 19. století a secesní kostým. Počátky sportovního oděvu
a) silueta oděvu a její změny v průběhu let 1880 – 1910, silueta belle époque, vznik dámského kostýmu
b) sportovní móda, kalhoty v dámském šatníku, reformní oděv
Bakalářský studijní program – Technologie oboru
- Druhy textilních vláken a rozdělení textilií
Základní rozdělení textilních vláken (přírodní, chemická, přírodní anorganická, přírodní živočišná, přírodní rostlinná, atd.), příklady vláken. Délkové a plošné textilie. Pojmy: vlákno, tkanina, pletenina, netkaná textilie, kůže a kožešiny. Metody rozpoznávání vláken. Spalovací a mikroskopická zkouška. - Výroba příze a vazby tkanin
Zpracování vlákna do příze. Všeobecný postup předení. Pojmy: pramen, rouno, ztenčený pramen, předpříze, příze. Zákrut příze, skaná příze.
Výroba a vazby tkanin, příprava osnovy a útku, pojmy vazba tkaniny, vazní bod, střída, raport. Základní vazby tkanin a jejich odvozeniny. - Úpravy textilních materiálů
Mechanické, chemické a speciální úpravy, jejich význam a použití. Bělení, barvení a potisk plošných textílií. Úpravy pro zlepšení vzhledu a vlastností materiálu. Čistící úpravy. Způsoby potisku textilií. - Vývoj nových materiálů
Vývoj materiálů a změny v módním průmyslu příchodem vláken: polyester, nylon, spandex, teflonové vlákno, gore-tex. Inteligentní textílie a jejich využití.
Modal, Lyocel, bambusové vlákno, konopné vlákno, vlákna z recyklovaných plastů.
Vývoj moderních vláken 21. století. Pojem BIO couture. Organické textilní továrny a certifikáty kvality materiálů. - Proces tvorby střihu
Základní rozdělení střihů. Konstruovaný, aranžovaný oděv, kombinace obou metod. Nové metody při vytváření střihu.
Metody konstruovaného střihu. Proporční, těloměrná a kombinovaná metoda.
Velikostní sortiment, postup měření tělesných rozměrů. Rozměry výškové, šířkové, délkové a obvodové. - Technologie a její význam
Tři fáze výroby oděvů: oddělovací, tepelnotvarovací, spojovací proces.
Obsah technologické a střihové dokumentace (technický nákres, technický popis, technologický postup, střihové šablony, polohové nákresy.) Základní pojmy oděvnického názvosloví, odvětví oděvnictví. Základní rozdíly mezi individuální, malosériovou a průmyslovou výrobou oděvu. - Oddělovací proces
První fáze výroby oděvů. Stříhání, řezání, vysekávání a vykrajování oděvních součástek. Pojmy: poloha, nálož, náložový list, jednovelikostní a vícevelikostní poloha. Výška a délka nálože. Metody a technika nakládání. Káro, vzor, návaznost vzorů atd. - Tepelnotvarovací proces
Proces formování oděvů na požadovaný tvar. Žehlení, základní pojmy a parametry žehlení. Prostředky na žehlení, žehlící stroj, žehlící komora, žehlící figuríny, žehlička, jiné žehlící stroje. Podlepování oděvních součástek za pomoci lisování a jeho význam.
Materiály náchylné na krčení, nekrčivé materiály a nekrčivá úprava materiálů. - Spojovací proces
Konvenční a nekonvenční spojování oděvních součástek. Rozdělení a funkce speciálních šicích strojů. Pojmy: kraj, okraj, záložka, štep. Názvosloví švů a jejich charakteristika podle účelu a způsobu tvorby. Hřbetové, přeplátované, začišťovací a dotykové švy. Úprava švových záložek oděvů. - Proces tvorby kolekce a postprodukce
Proces tvorby kolekce, specifika kusové výroby a velkovýroby, diferenciace mezi designerem a firmou. Rozlišování pracovní pozice designera v kontextu s designerským týmem. Výběr materiálů a globální veletrhy. Ochrana a údržba oděvů.
Magisterský studijní program – Dějiny odívání
- Móda na přelomu 19. a 20. století
Secese, vznik haute couture, charakteristika doby, vznik módních časopisů, módní kresba, salony a jejich představitelé, silueta, materiály, inspirace. - Móda 20. let
Charakteristika doby, art deco, styl „la garşone“ nejdůležitější módní tvůrci, barvy, materiály, siluety, doplňky, Coco Chanel – první období. - Móda 30. let
Vliv hospodářské krize na módu, vznik sportovní módy, vliv filmu, návrháři filmových kostýmů. Surrealismus a móda, tvorba Elsy Schiaparelli. - Válečná a poválečná léta
Charakteristika doby, válečná situace v pařížské haute couture, americká móda, pováleční Divadlo módy, Christian Dior a jeho New Look, ostatní představitelé módy 50. let, Coco Chanel – její druhé období, změna pánské siluety. - Móda 60. let
Charakteristika doby, generace baby boomu, nástup prêt-à-porter, charakteristika tvorby prêt-à-porter, hlavní představitelé revolučního módního dění, materiály, barvy, tvary, vliv pop kultury na módu. - Móda 70. let
Charakteristika doby, inspirace, nástup italské módy, první vlna Japonců v Paříži, Sonia Rykiel, punk, retro filmy jako inspirace, americká móda – představitelé, koncepce značky v módě. - Móda 80. let
Charakteristika doby, koncepce moderního oděvu Giorgia Armaniho – silueta, barvy, Gianni Versace – materiály a styl, druhá vlna Japonců v Paříži, dekonstruktivizmus, Antverp Six. - Móda 90. let
Charakteristika doby, minimalizmus – představitelé, haute couture a nová generace návrhářů, americký grunge, začátek módní globalizace, módní magnáti. Módní fotografie 90. let. - Začátek 21. století
Změny na módní scéně, demi couture,“ massclusivity“, „bis“ kolekce módních návrhářů, fast fashion – charakteristika, nové jména na módní scéně, změna pánské siluety. Módní fotografie na začátku 21. století a nové nástroje módního marketingu. - Česká módní scéna
Módní tvůrci a salony 1. republiky, meziválečný vývoj módy, móda v druhé polovině 20. století, současná módní scéna – představitelé, školy.