Státní závěrečné zkoušky
Témata kvalifikačních prací pro SZZ 2020/2021
Témata bakalářských a diplomových prací pro ateliér Design obuvi pro akademický rok 2020/2021
Témata bakalářských prací:
POP ART – Pánská kolekce
DIOR – autorská kolekce inspirovaná osobností návrháře Christiana Diora
Témata diplomových prací:
ENVIRONMENT
Tématické okruhy pro přípravu k SZZ v bakalářském studijním programu výtvarná umění na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Ateliér Design obuvi, v akademickém roce 2020/2021
Předmět: Technologie oboru
- Přehled technologických procesů v obuvnické výrobě
- Výroba napínacích stélek, opatků a tužinek
- Výroba podešví, podpatků a ostatních spodkových dílců
- Způsoby oddělování různých typů materiálů
- Spojování šitím, šití svršků, úpravy obvodů dílců, úpravy horního obvodového okraje
- Příprava na tvarování a tvarování
- Kopyta (rozdělení, značení)8.
- Obuv lepená
- Obuv zavalovaná, lisovaná, vstřikovaná
- Obuv flexiblová
- Obuv rámová
- Obuv prošívaná, kolíčkovaná, obracená
- Výrobní dokumentace
- Technickoekonomická příprava výroby, plánování
Tematické okruhy pro přípravu k SZZ v magisterském studijním programu výtvarná umění na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, ateliér Design obuvi, v akademickém roce 2020/2021
Předmět: Dějiny obouvání
- Prehistorická obuv (archeologické nálezy jako důkazy o úrovni pravěkého obouvání – Oregon 10 500 let, Arménie 5 500 let, Ötzi 5 300 let, nálezy v oblasti solných dolů v Halstattu; nepřímé důkazy o úrovni obouvání – keramické nádobky z éry kultury popelnicových polí a doby laténské; archaické postupy činění kůží).
- Základní typy obouvání ve starověkých civilizacích Přední Asie a Egypta (formy obuvi v Mezopotámii a Egyptě, egyptská pohřební obuv, rituální obuv z hrobky faraona Tutanchamona; důkazy o starověkém obuvnickém a koželužském řemesle).
- Úroveň řemeslné výroby obuvi v antickém Řecku a Římě (dílny, popis nejznámějších typů obuvi – sandalion, endromís, carbatina, crepida, kóthornos, calceus, caligae, babylonica).
- Charakteristika typů a tvarů obuvi v období 5. – 10. století (románská obuv z éry Byzantské říše, franské vlivy, rekonstrukce obuvi Slovanů v období Velké Moravy).
- Vývoj gotické obuvi (souliér à la poulaine, škorně, škrpály, přezůvky „trippen“, punčochové nohavice, střídání barevnosti „mi-parti“).
- Cechovní sdružení jako garant kvalitní práce (vznik cechů a jejich úloha v rozvoji řemesla; cechovní regule; hierarchie v řemeslné dílně, rozlišení na „novětníky“ a „příštipkáře“, vliv Živnostenského zákona na rozpad cechů). 7. Charakteristika renesanční obuvi (vlivy španělského stylu na českou módu, popis nejznámější typů evropské renesanční obuvi – „le soulier camus“, italské „chopines“, španělský střevíc; úroveň obuvnického řemesla v dané éře).
- Barokní typy obuvi (mušketýrské holínky, střevíce s mašlemi nebo rozetami, červený podpatek jako atribut nobility). Definice základních znaků rokokové obuvi (tzv. Ludvíkův podpatek, spony a přezky, zdobení, materiály).
- Lidová obuv a obuv ke kroji (charakteristika nejstarších typů lidové obuvi – dřeváky, krpce, papuče; krojová obuv – holínky, střevíce, brynelky).
- Dobové proměny obuvi v 19. století (klasicismus; empír; romantismus; druhé rokoko; secese; asymetrie podešve).
- Vznik obuvnických manufaktur v 19. století, zakládání továren na obuv ve druhé polovině 19. století a na počátku 20. století v Čechách a na Moravě (Budischowský, Popper). Vliv technické revoluce na rozvoj obuvnictví – parní pohon, první šicí a obuvnické stroje.
- Vznik a vývoj obuvnické firmy Baťa v letech 1894-1945 (zavádění moderních technologií, charakteristika a vývoj kolekce obuvi).
- Módní proměny v obouvání ve 20. století (charakteristika stylů a módních typů obuvi s přihlédnutím k historickému kontextu, nové syntetické materiály a moderní technologie).