Studenti Grafického designu navrhli obaly pro Kofilu
30. ledna 2023K příležitosti oslavy 100. výročí si česká tyčinka KOFILA nadělila designovou edici, která vznikla ve spolupráci s naším ateliérem Grafický design. KOFILA inspirovala mladé umělce k vytvoření originálního obalu tyčinky – studenti navrhli téměř 80 unikátních designů, z nichž bylo vybráno 7 nejzajímavějších, které se dostaly do výroby.
Studenti se ve svých návrzích inspirovali nejen spojením typického prvku KOFILY, kterým je káva a čokoláda, ale také původním designem od Zdeňka Rykra nebo vzory, které byly v době vzniku KOFILY populární. Designy byly vybrány odbornou porotou ve složení:
- Pavel Noga, vedoucí ateliéru Grafický design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně
- Štěpánka Koutná, kreativní ředitelka grafického studia Yellow Shapes
- Lumír Kajnar, známý designér a absolvent Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
- Stanislava Růžičková, business manažerka divize cukrovinek
- Eliška Soukupová, manažerka značky KOFILA
Jako nejlepší byl vyhodnocen design Ivana Večerka, který jasně komunikuje značku KOFILA společně s hvězdou Orion a číslovkou 100 odkazující na výročí a byl realizován formou linorytu.
Druhým nejlepším návrhem se stal ručně ilustrovaný návrh Lucie Nguyenové, který zobrazuje různé asociace k tyčince a dohromady tvoří jednoduchý grafický celek, jemuž vévodí ilustrovaný nápis KOFILA.
Třetím nejlepším návrhem je geometrická ilustrace od Izabely Princové, ve které jsou zakomponovány hrnečky s kávou a číslice 100 je tvořena z kávových zrn.
Další čtyři návrhy, které nejvíce oslovily porotu, byly následující:
Design Viktorie Faberové, ve kterém je hlavním motivem šachovnice a jako hráči vystupují kávová zrna, Orion hvězdy nebo královské koruny. Šachovnici dominuje nápis KOFILA, který se nachází v sevření číslovky 100.
Markéta Myšková se se při přípravě svého návrhu inspirovala secesními vzory z 20.let minulého století, které byly populární v době, kdy KOFILA spatřila světlo světa. Obsahem jsou ilustrace odkazující jak na kávu – kávové zrno, kapka, filtry nebo pára, tak i na čokoládu.
Návrh od Lucie Trojanové v sobě zachovává vizuální podobu stávajícího designu, kterou autorka doplnila kresbami kakaových bobů, kávových zrn a šálky s kávou. Její návrh odkazuje na fakt, že tyčinka obsahuje pravou kávu, písmeno „o“ v názvu KOFILA má napodobovat kávové zrno a celý design také doplňují letopočty odkazující na 100. výročí.
Design od Ferdinanda Kaclera odkazuje na původní Rykrovy motivy. Ty jsou ale v designu abstrahovány, čímž je vytvořeno nové modernistické pojetí designu ikonické tyčinky KOFILA.
Designových edicí je symbolicky sedm, stejně jako je sedm dní v týdnu. Ke 100letému výročí vytvořila značka speciální komunikační kampaň, se kterou se lidé setkají v průběhu února nejen v televizi, ale bude mít přesah i do sociálních médií s využitím influencerů, práce našich studentů se tak dostane do povědomí širokému publiku.