Best in Design odhaluje porotu
Tvůrce 3D vizuálů Dan Zucco, oceňovaná produktová designérka Anna Marešová, či módní inovátor Milan Florián Flíček, známý pro svůj aktivistický přístup k tvorbě — to jsou porotci pro 17. ročník soutěže Best in Design. Mladí designéři tak mají možnost představit svůj projekt špičkám v oboru, kteří udávají směr světového designu od komunikace přes produkt a módu až po inovace služeb. Designéři do 30 let mohou své projekty přihlásit ve čtyřech kategoriích do 1. února 2026 a soutěžit nejen o výhru až 1 500 euro. „Pokud člověk věří svojí práci natolik, že u ní tráví dny i noci, potom ji chceme vidět. Kdo zvažuje přihlášku, neriskuje nic. Ale získat může všechno,“ vybízí mladé tvůrce novopečený porotce a loňský absolutní vítěz Best in Design Dalibor Itze. Kromě uznávaných designérů do poroty usednou i loňští vítězové soutěže Best in Design. Kategorie Communication Design Dan Zucco jako stálý člen opět usedne do poroty kategorie Communication Design. Digitální umělec původem z Tasmánie se věnuje tvorbě 3D vizuálů ve společnosti Greyscalegorilla a je uměleckým ředitelem designového a režijního studia ManvsMachine, které tvořilo kampaně a projekty pro značky jako Nike, Renault, Apple a Squarespace. „Hledám skutečné zaujetí a víru v myšlenku, spolu s jasným vysvětlením projektu a tím, proč přináší světu hodnotu,“ vzkazuje porotce Dan Zucco. Druhým členem poroty bude loňský vítěz soutěže Best in Design, Dalibor Itze. Minulý rok ohromil porotu svým projektem Slovak Railways Redesign — komplexním vizuálním a informačním systém pro slovenské železnice. Dvojici mužů doplní třetí porotkyně Kamila Štěpničková. Její doménou je branding a tvorba vizuálních konceptů značek primárně pro zahraniční klienty. Vizuály, které tvoří, jsou velmi pestré, barevné a hravé. Kategorie Product & Industrial Design Do prvního křesla poroty v kategorii Product & Industrial Design usedne zakladatelka značky intimních pomůcek Whoop·de·doo. Anna Marešová, produktová designérka, získala za své návrhy řadu ocenění – například vibrátor Whoop·de·doo obdržel Red Dot Award za produktový design (2016), a ocenění Red Dot Award i German Design Award získal její projekt vyhlídkové tramvaje pro Prahu, T3 Coupé. Druhou porotkyní bude Agnieszka Bujas. Polská designérka věnuje zvláštní pozornost projektům ve zdravotnictví. Zakládá si na porozumění uživatelům – jejich potřebám, motivacím a chování. Svým projektem Home Care for the Newborn and Mother During the Postpartum Period – Mobile Midwife Workstation dominovala na řadě výstav i mezinárodních soutěží včetně Best in Design 2025, odkud si odnesla hned tři ocenění. Marek Kuźmiński usedne po boku dam jako poslední porotce. Součástí soutěže bude již potřetí. Loni se stal porotcem poprvé a v roce 2024 vyhrál titul Best in Design. Ve své kariéře se věnuje sociálnímu designu a výzkumu inkluzivního a univerzálního designu, zejména v kontextu dětí s postižením. Přeje si pomocí designu zvýšit sebeúctu a sebedůvěru těchto dětí. Kategorie Fashion Design Kategorii Fashion Design bude hodnotit Milan Florián Flíček. Dnes působí jako český módní návrhář v dánské metropoli. Je držitelem několika módních ocenění včetně Best in Design. „Nebojte se přihlásit projekt, který je osobní, odvážný a jde proti proudu. Design má sílu měnit způsoby, jakými žijeme, a soutěže jsou skvělou příležitostí ukázat vlastní vizi a získat cennou zpětnou vazbu,“ vybízí Milan mladé designéry. Se svou značkou Our Shift, která získala ocenění Circular Startup of Scandinavia, upcykluje tuny oblečení i stanů a vytváří tak udržitelnou a aktivistickou módu. Tu prezentuje na módních týdnech v Amsterdamu, Maastrichtu, a především v Kodani. Jeho cílem v rámci projektu InTents EverRest je vystoupit na Mount Everest, zachránit opuštěné stany a vytvořit z nich unikátní upcyklovanou kolekci. Jeho porotcovskou kolegyní bude mladá polská módní designérka a fotografka Daria Dembicka. Specializuje se na navrhování a výrobu doplňků, šperků, obuvi a kostýmů. Inspiruje se feminismem a pop kulturou. Časopisy jako Harper’s Bazaar, Pap Magazine, KMAG a GMARO Magazine publikovaly její práci. Zúčastnila se mnoha národních a evropských výstav, včetně Dutch Design Week 2024 a Zlin Design Week 2025. Jméno třetího porotce této kategorie je zatím neznámé. Bude vybráno ve spolupráci se Slovak Fashion Council. Kategorie Service Design První porotce kategorie Service Design, Matěj Káninský, má dvacet let zkušeností. Vedl designové týmy v britské BBC nebo české Škodě Auto. Nyní jeho poradenství v oblasti Experience Designu využívají největší americké společnosti, významné regionální firmy i nadějné startupy. Roli porotkyně si zopakuje sociální designérka a výzkumná pracovnice společnosti MOME, Janka Csernák. Je spoluzakladatelkou Social Design Network. Při výzkumech se zaměřuje na vztah mezi pohlavím a sociálním designem, a na vazby mezi spekulativním designem a společenskými inovacemi. Třetí porotcovské křeslo obsadí Karolína Menclerová, která propojuje výzkum, design a zapojení lidí do designérského procesu. Věří, že service design vzniká v dialogu, když se lidé mohou zapojit, sdílet zkušenosti a společně hledat, jak služby zlepšovat. Aktuálně působí na Masarykově univerzitě, kde se podílí na vývoji české národní datové infrastruktury v rámci projektu EOSC CZ, a kde jako UX výzkumnice podporuje tvorbu systémů pro správu a sdílení vědeckých dat. Bonusová kategorie Media Award Cenu Media Award předá speciální porota již popáté. O vyhodnocení kategorie letos bude rozhodovat Veronika Pařízková, Michaela Banzetová a Jan Kudláček. Veronika Pařízková založila designový magazín DesignNews. Předtím sedm let stála v čele online magazín Czechdesign.cz, který pod jejím vedením získal silnou pozici na mediálním trhu. Michaela Banzetová je autorkou knih, které se věnují uměleckému provozu. Spolupracovala s několika soukromými galeriemi a státními institucemi v ČR i zahraničí. Pravidelně publikuje v uměleckých periodikách jako například NN Magazín nebo portál ČT art. Jan Kudláček je spoluzakladatelem magazínu NEXUSMAG, který se během krátké doby stal výrazným hráčem. Před založením magazínu působil v mezinárodních startupech na kreativních a marketingových pozicích.
Detail článku