Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
profesor

prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.

Ústav marketing. komunikací
E-mail: jpavelka@utb.cz TEL: +420 576 034 433 Kancelář:
U44/124
Působil jako pedagog na Masarykově univerzitě v Brně (1973-2017) a v zahraničí na Univerzitě v Bělehradě (4 roky), University of Nebraska v Omaze (2 roky) a Univerzitě Konstantína Filozofa v Nitře (5 let) . Zabývá se teorií komunikace, marketingovou komunikací, historií a teorií kultury, sémiotikou, estetikou, mediálními a kulturními studiemi a literární teorií a historií. Na tyto oblasti se zaměřuje jeho pedagogická, odborná, populárněvědná, kritická, pedagogická, publikační, odborná a publikační činnost. Přednášel na sympoziích a konferencích v České republice i v zahraničí, v Belgii, Dánsku, Francii, Itálii, Jugoslávii, Německu, Polsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švýcarsku, Řecku, Turecku, USA, Velké Británii a na Maltě. Slovensko. Je autorem více než 120 studií publikovaných doma i v zahraničí, spoluautor 11 encyklopedických a učebnicových textů a autor publikací Anatomie metafory (1982), Hledání místa v dějinách (1983), Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů (1993, spolu s I. Pospíšilem), O růži, Tibeťanech a postmodernismu (1997), Předpoklady literární komunikace (1998) a Kultura, média a literatura (2004).

Výuka

Konzultační hodiny

Čtvrtek 13:00-14:00 sudé týdny. Konzultace v jinou dobou po domluvě e-mailem.

Životopis

Vzdělání

2008: Univerzita Konstantina Filozofa v Nitře, Filozofická fakulta, obor Teorie literatury a dějiny konkrétních národních literatur, profesor.
1997: Univerzita J. E. Purkyně v Brně (nyní Masarykova univerzita), Filozofická fakulta, česká literatura, habilitační řízení - docent.
1988: Univerzita J. E. Purkyně v Brně (nyní Masarykova univerzita), Filozofická fakulta, česká literatura, jmenování docentem.
1982: Univerzita J. E. Purkyně v Brně (nyní Masarykova univerzita), Filozofická fakulta, teorie a dějiny české literatury, CSc.
1974: Univerzita J. E. Purkyně v Brně (nyní Masarykova univerzita), Filozofická fakulta, obor teorie a dějiny české literatury, PhDr.
1967-1972: Univerzita J. E. Purkyně v Brně (nyní Masarykova univerzita), Filozofická fakulta, obory český jazyk a filozofie (zde také studoval filmovou vědu), Mgr.
1964-1967: Střední všeobecně vzdělávací škola (gymnázium), Hranice, maturitní zkouška.

Stáže a studijní pobyty

2015: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Adam Mickiewicz University in Poznań). Instytut Kulturoznawstwa. Supervisor: Prof. Dr. Andrzej Przyłębski. Poland.2013: Bauhaus-Universität Weimar. Die Deutsche Forschungsgemeinschaft in Zusammenarbeit des Internationalen Kollegs für Kulturtechnikforschung und Medienphilosophie, Bauhaus-Universität Weimar, und des Instituts für Künste und Medien, Universität Potsdam; mit Unterstützung der Philosophischen Fakultät der Karls-Universität Prag, des Goethe-Instituts und des Tschechischen Zentrums. Germany.
2002: Bohemicum, Institut für Slavistik der Universität Regensburg, Supervisor: Prof. dr. Marek Nekula. Germany.
2002: Vergleichende Kulturwissenschaft, Institut für Medien-, Informations- und Kulturwissenschaft der Universität Regensburg. Supervisor: Prof. dr. Daniel Drascek.
2000: Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft der Universität Wien. Supervisor: Prof. dr. Wolfgang R. Langenbucher. Austria.
1999: Institut für Kommunikationswissenschaft und Journalistik der Universität Hamburg, Supervisor: Prof. Dr. Irene Neverla. Germany.
1996: Institut für fremdsprachliche Philologien, Otto-von-Guericke-Universität, Magdeburg. Supervisor: prof. dr. Reinhard Ibler. Germany.
1985: Skup slavista. Belgrade, Pristina, Trsic, Novi Sad. Jugoslavia.

Průběh zaměstnání

V České republice
2006 - dosud: Univerzita T. Bati ve Zlíně, Ústav marketingových komunikací, docent, profesor.
1998-2017: Masarykova univerzita v Brně, Fakulta sociálních studií, docent (1998-2010: vedoucí Katedry mediálních studií a žurnalistiky), docent, profesor.
1973-1998: Masarykova univerzita v Brně, Filozofická fakulta, odborný asistent, odborný asistent, docent.

V cizině

2009-2014: University of Constantine the Philosopher in Nitra, Faculty of Arts, Department of Mass Media Communication and Advertising, Slovak Republic.
1988-1990: University of Nebraska at Omaha, Faculty of Arts, USA (work and study stay within the Fulbright Foundation).
1979-1982: University of Belgrade, Faculty of Philology, Section for Slavic Studies, (former) Yugoslavia.

Členství v organizacích

Scientific societies
Member of the Literary Society of the Czechoslovak Academy of Sciences of the Czech Republic.
Member of the Czech Semiotic Group of the Czech Society for Cybernetics and Informatics.Member of the International Association for Semiotic Studies.
Member of the hermeneutic seminar (FF MU in Brno).

Selection commissions and grant agencies
Member of the Evaluation Committee of the grant program: TP5 - Modern Society and its Transformations (Ministry of Labor and Social Affairs of the Czech Republic, 2003-2008).
Member of the branch commission FRVŠ E - Transformation and integration of university libraries (1999-2000).
University Council Agency - University Development Fund. member of the branch commission E - "University Libraries" for the selection procedure of the Development Fund 2000

Editorial boards
Chairman of the Editorial Board of the FMK TBU in Zlín (2017-)
Member of the Editorial Board of Masaryk University in Brno
Member of the editorial board of the Masaryk University Foundation
Member of the editorial board of the collection Social Studies (FSS MU in Brno)
Member of the editorial board of the Central European publishing house and the Regions publishing house
Member of the editorial board of the journal Universitas MU in Brno
Member of the scientific board of the journal Questions of Journalism. Journal for Theory, Research and Practice of Mass Media Communication. ISSN 0322-7049. Registered in C.E.E.O.L. Scientific Advisory Board. (2009-)
Member of the scientific board of the journal Communication today. ISSN 1338-130X. Member: Professional Editorial Board. (2010-)

Členství v orgánech

Academic Senate
Member of the Senate of Masaryk University in Brno (1999-2001).

Scientific boards
Member of the Scientific Board of the Faculty of Social Sciences, Masaryk University in Brno (1998-2012).
Member of the Scientific Board of the Faculty of Mass Media Communication, University of St. Cyril and Methodius in Trnava, Slovakia (2012-2019).
Member of the Scientific Board of the University of St. Cyril and Methodius in Trnava, Slovakia (2012-2016).

Field and doctoral councils and commissions
Member of the branch council of doctoral studies in Sociology at FSS MU in Brno.
Member of the Doctoral Study Theory of Campus Studies at the Faculty of Arts, Masaryk University in Brno.
Member of the doctoral branch council of the study program P 6101 Philosophy of the study field 6101V004 Philosophy at the Faculty of Arts, Masaryk University in Brno.
Member of the Doctoral Study Board of Media Studies at the Faculty of Social Sciences, Charles University in Prague.

Member of the commissions for state doctoral examinations and defense of dissertations of the Sociology branch council at the Faculty of Social Sciences, Charles University in Prague (Institute of Sociological Studies).
Member of the board of the doctoral study Multimedia and Design at FMK TBU in Zlín.
Member of the doctoral study committee of the study field 2.1.23 Theory of literature and the history of specific national literatures, the study program of national literature as a part of international communities at the Faculty of Arts, UKF in Nitra.
Member of the council of the doctoral study Masmedia studies at the Faculty of Arts, UKF in Nitra.

 

Další publikace

Knižní publikace

  1. PAVELKA, J. Anatomie metafory. Brno: Blok, 1982, 200 stran. (Literárně teoretická monografie.) Reg. č. 12/19.47-013-82.
  2. PAVELKA, J. Hledání místa v dějinách. Praha: Československý spisovatel, 1983. 280 stran. (Literárněhistorická monografie.) Reg. č. 12/16.22-087-83.
  3. PAVELKA, J. O růži, Tibeťanech a postmodernismu. Brno: Bonus A, 1997. 80 s. (Soubor esejů.) ISBN 80-85914-50-6.
  4. PAVELKA, J. Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta filozofická, 1998. 320 stran. (Literárně teoretická monografie.) ISBN 80-210-1800-3.
  5. PAVELKA, J. Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004, 260 stran. (Soubor odborných studií z kulturologie, mediologie a literární vědy.) ISBN 80-86735-06-0.

Knižní publikace – spoluautor

  1. PAVELKA, J. – Pospíšil, I. Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno: Georgetown, 1993. 294 stran. (Encyklopedická příručka.) ISBN 80-901604-0-9.
  2. PAVELKA, J. cca 30 hesel. In J. Malina, Antropologický slovník (s přihlédnutím k dějinám literatury a umění) aneb co by mohl o člověku vědět každý člověk. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2009. ISBN 978-80-7204-560-0.

 

Vysokoškolské učebnice, skripta a učební texty, čítanky a studijní texty

  1. PAVELKA, J. – POSPÍŠIL, I. Úvod do literární vědy. Brno: UJEP, 1979, 96 s. Reg. č. 17/93.55-005-79. 2. vyd. Brno: UJEP, 1980. Reg. č. 17/93.55-001-81. 3. vyd. Brno: UJEP, 1985. Reg. č. 17/93.55-981-85.
  2. PAVELKA, J. – POSPÍŠIL, I. Základní problémy literárněvědné metodologie. Brno: UJEP, 1986, 172 s. Reg. č. 17/20.55-008A-86.
  3. JEŘÁBEK, D. – VÁLEK, V. (eds.). Česká literatura od roku 1945 do poloviny let osmdesátých. Brno: UJEP, 1988. (Autoři D. Jeřábek, J. Kudrnáč, J. Pavelka, M. Suchomel a V. Válek.) (Autorství stran: 13-32, 44-76, 97-129.) ISBN 80-210-0026-0.
  4. PAVELKA, J. Paradigmatické systémy kultury. Brno: MU, FSS, 2001.
  5. PAVELKA, J. Mediální projekt. Brno: MU, FSS, 2003.
  6. PAVELKA, J. PAVLÍK, P. Žurnalistika. Brno: Barrister &.Principal, 2005, 116 s. ISBN 80-7364-002-3.
  7. HLOUŠEK, V. – KOPEČEK, L. – LUŽNÝ, D. – PAVELKA, J. – SLABOTINSKÝ, R. Základní otázky. Dějiny, společnost a základy humanitních věd. Teoretické úvody a testové otázky k přípravě na přijímací zkoušky. Brno: Barrister &.Principal, 2005. (Autorství stran: 5-15, 105-117, 122-144.) ISBN 80-7364-001-5.
  8. LUŽNÝ, D. – MAREŠ, M. – MUSILOVÁ, H. – OGRODSKÝ, J. – PAVELKA, J. – PITROVÁ, M. – VYKOUPIL, L. Kompletní průvodce přijímacím řízením na VŠ. Brno: Barrister &.Principal, 2005. (J. PAVELKA: Autorství stran: 6-15, 374-444.) ISBN 80-7364-004-X.

Studie:

1989

  1. PAVELKA, J. Textové výrazové prostriedky. S. 120-161. In J. KOPÁL, ed., O interpretácii umeleckého textu State z teórie literatúry. Nitra: Pedagogická fakulta, 1989. Vydavateĺské oprávnenie MK SSR č. 3926/81-21.

1990

  1. PAVELKA, J. Žánr jako výrazový prostředek textu. (Teze k problému alegorie a pamfletu.) S. 66-71. In Genologické studie. Sv. I. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1990. ISBN 80-210-0124-0.

1991

  1. PAVELKA, J. O správném hladu. ROK 2, 1991, č. 6, s. 35-40. INDEX 47251.

1992

  1. PAVELKA, J. Nástup mladé básnické generace v letech 1939-1940. S. 93-103. In Sborník prací filosofické fakulty brněnské university. D 39, Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0869-5.
  2. PAVELKA, J. The Human “World” as a Fairy Tale for Good and Bad Children. S – European Journal for Semiotic Studies. Revue Européenne d‘Études Sémiotiques. Europäische Zeitschrift für Semiotische Studien. Czech & Slovak Semiotics. Wien – Barcelona – Budapest – Perpignan, 1992, vol. 4 – 4, pp. 735-744. ISSN 1015-0102.
  3. PAVELKA, J. Symbol a metafora jako výrazové prostředky textu. S. 46-60. In J. STACHOVÁ, ed., Symbol v lidském vnímání, myšlení a vyjadřování. Praha: Filozofický ústav ČSAV, 1992. ISBN 80-7007-033-1.

1993

  1. PAVELKA, J. K otázce klasifikace a funkcí výrazových prostředků textu. S. 93-101. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské university. D 40, Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0813-X.
  2. PAVELKA, J. Intuice a empirie v Holanově filozofii dějin. S. 43-54. In J. NOSEK – J. STACHOVÁ, eds., Intuice ve vědě a filozofii. Praha: Filozofický ústav AV ČR, 1993. ISBN 80-7007-04309.
  3. PAVELKA, J. Postmoderna jako „nekonečný příběh“ o ohrožených světech. S. 304–307. In J. MALINA a kol., O tvořivosti ve vědě, politice a umění. Sv. 2. Nadace Universitas Masarykiana – Boskovice: Nakladatelství Albert – Brno: Masarykova univerzita – Brno: Moravské zemské muzeum, Praha: Nakladatelství Svoboda (Libertas) – Brno: Nakladatelství Jota, 1993. ISBN 80-85834-00-6.
  4. PAVELKA, J. Dialogy o růži. S. 211-219. In J. MALINA a kol., O tvořivosti ve vědě, politice a umění. Sv. 3. Brno: Nadace Universitas Masarykiana – Boskovice: Nakladatelství Albert – Brno: Masarykova univerzita – Brno: Moravské zemské muzeum, Praha: Nakladatelství Svoboda (Libertas) – Brno: Nakladatelství Jota, 1993. ISBN 80-85834-01-4.

1994

  1. PAVELKA, J. Dějiny slova a kultury jako nové téma literární teorie. S. 127-134. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské university. D 41. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-1205-6. ISSN 0231-7818.
  2. PAVELKA, J. Svět anekdoty a anekdota ve světě. S. 127-133. In R. PEČMAN – P. OSOLSOBĚ, eds., Oleg Sus redivivus. Sborník z konference o novodobé estetice a jednom jejím významném představiteli, pořádané k 10. výročí úmrtí doc. PhDr. Olega Suse, CSc. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 55-988-94.

1995

  1. PAVELKA, J. Příspěvek k problému předpoklady literárního dorozumívání. S. 87-94. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské university. D 42. Brno: Masarykova univerzita, 1995.
  2. PAVELKA, J. „Realismus“ v realitě světů budovaných pomocí slov. Nezamlčená východiska. S. 86-97. In J. NOSEK – J. STACHOVÁ, eds., Realismus ve vědě a filozofii. Praha: Filozofický ústav AV ČR, 1995. ISBN 80-707-079-X.

1996

  1. PAVELKA, J. K problému interpretace a dezinterpretace literárního díla. S. 139-143. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské university. D 43. Masarykova univerzita, Brno 1996. ISBN 80-210-1545-4. ISSN 02031-7818.

1997

  1. PAVELKA, J. Literární teorie jako dialog. Scriptum, duben 1997, č. 22, Příloha, s. 191-198.
  2. PAVELKA, J. Sto let od narození Bedřicha Václavka. Universitas, 1997, č. 1, s. 28-30. ISSN 1211-3384

1998

  1. PAVELKA, J. O kulturních paradigmatech, paradoxech a předpokladech dorozumívání. S. 307-322. In J. NOSEK – J. STACHOVÁ, eds., Myšlení v paradoxu, paradox myšlení. Praha: Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-106-0.
  2. PAVELKA, J. Žánry a architektura počítačových systémů. S. 60-67. In D. KŠICOVÁ – POSPÍŠIL, eds., Litteraria humanitas, VI. Alexandr Veselovskij a dnešek. Masarykova univerzita, Brno 1998. ISBN 80-210-1879-8.

1999

  1. PAVELKA, J. Komunikační strategie pro přijímací řízení na vysoké školy. Několik přísloví, rad a doporučení. S. 9-16. In Chci se dostat na vysokou školu! Brno: Barrister & Principal, 1999. ISBN 80-85947-35-8
  2. PAVELKA, J. Sex, manželství a láska v antické a středověké literatuře. Příspěvek k paradigmatu intimity evropského kulturního okruhu. 209-224. In B. CHOCHOLÁČ – L. JAN – T. KNOZ, eds., Nový Mars Moravicus aneb sborník příspěvků, jež věnovali prof. dr. Josefu Válkovi jeho žáci a přátelé k šedesátinám. Matice moravská, Brno 1999. ISBN 80-902304-6-6.
  3. PAVELKA, J. Antropocentrismus a pojetí „chaosu“ a „řádu“. S. 181-198. In J. NOSEK, ed., Chaos, věda a filosofie. Praha: Filosofia, 1999. ISBN 80-707-127-3.
  4. PAVELKA, J. O poznání, hodnotách a konceptu postmodernismu. Několik poznámek ke změnám paradigmatu euroamerické kultury v letech 1930-1995. Bulletin Moravské galerie v Brně 55, 1999, s. 168-173. ISSN 80-7027-091-8.

2000

  1. PAVELKA, J. Intimita, umění a masová média. S. 53-57. In Mladí lidé – aktivní občané v budoucí Evropě. Sborník referátů z IX konference Klubu UNESCO Kroměříž, konané 25.-26. dubna 2000. Kroměříž 2000.
  2. PAVELKA, J. Dichter der Geschehnisse und der Direkten Rede. S. 111-123. In J. KAREN, Ein kleines Licht im Dunkeln. Brno: Georgetown, 2000. ISBN 80-86251-08-X. Doslov.

2001

  1. PAVELKA, J. Jazyk a masová média. Universitas 2001, č. 2, s. 59-60. ISSM 1211-3384.

2002

  1. PAVELKA, J. Časopisecká produkce jako „text“ kultury. S. 5-7. In B. GABRIELOVÁ – B. MARČÁK, Kapitoly z dějin brněnských časopisů 2. MU – Georgetown, 2002. ISBN 80-210-3060-7 (MU). ISBN 80-86251-17-9 (Georgetown). Úvod.
  2. PAVELKA, J. Žurnalistika a mediální studia na Fakultě sociálních studií MU. 2002, č. 4, s. 37-48. ISSM 1211-3384.

2003

  1. PAVELKA, J. Formování konceptu kultury na konci 18. a v průběhu 19. století. S. 49-60. In L. ŠTĚPÁN, ed., Cesta k realitě. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2003. ISBN 80-86735-00-1.
  2. PAVELKA, J. Mediální studia a žurnalistika jako akademický studijní obor. S. 41-57. In J. VOPÁLENSKÝ, ed., Média na prahu tretieho tisícročia. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie, Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2003. ISBN 80-89034-34-9.

2004

  1. PAVELKA, J. Centristické orientace jako projev a nástroj kulturní integrace i sociální exkluze. S. 15-29. In T. SIROVÁTKA, ed., Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: MU FSS – Georgetown, 2004. ISBN 80-210-3455-6 (MU). ISBN 80-86251-19-5 (Georgetown).

2005

  1. PAVELKA, J. 60. Bulletin Moravské galerie v Brně. Příloha. XI. 2005, č. 9, s. 12-15.

2006

  1. PAVELKA, J. Formování kulturologického diskurzu, aneb Kulturologie v systému současných humanitních a společenských věd. S. 83-100. In Kulturológia ako akademická disciplína. Bratislava: FiF UK 2006. ISBN 80-7121-258-X.
  2. PAVELKA, J. Wpływ nowych mediów i komunikacji masowej na popularną kulturę i sztukę postmodernistyczną. S. 40-50. In GIERULI (Ed.), Władza. Media. Polityka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006. ISBN 83-226-1543-4.
  3. PAVELKA, J. Diskurzivní analýza ve výzkumu masové komunikace. S. 226-230. In MAGÁL – M. MISTRÍK, eds., Masmediálna komunikácia v interdisciplinárnom výskume. Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave: Trnava, 2006. ISBN 80-89220-48-7.
  4. PAVELKA, J. Hry postmoderny a teorie kultury. S. 74-88. In J. NOSEK, ed., Hra, věda a filosofie. Praha: Filosofia, 2006. ISBN 80-7007-222-9.
  5. PAVELKA, J. Das literarische Schaffen Jiří Karens. S. 104-111. In J. KAREN, Briefe aus dem Reich. Zlín: Zuzana Podmelová, 2006. ISBN 80-239-7149-2.
  6. PAVELKA, J. Dokumenty z doby protektorátu. S. 76-79. In J. KAREN: Dopisy z Reichu. Zlín: Zuzana Podmelová, 2006. ISBN 80-239-7150-6.
  7. PAVELKA, J. Karenovo memento z doby protektorátu. S. 235-238. In J. KAREN, Kdybych snad se nevrátil… Praha: Prostor, 2006. ISBN 80-7260-168-7.
  8. PAVELKA, J. Novinový tisk jako monument kultury. S. 83-89. In Z. CHMEL – J. PAVELKA, eds., Lidové noviny A. Heinricha a dnešek. Brno: MU a Syndikát novinářů, 2006. ISBN 80-210-3995-7.

2007

  1. PAVELKA, J. Vliv technologií na změny vztahů mezi centrální a regionální kulturou. S. 80-87. In L. WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, ed., Regionální média v evropském kontextu. Brno: Masarykova univerzita, 2007. Řada Média, kultura a komunikace, svazek 8. ISBN 978-80-210-4473-9. (The Effect of Communication Technologies on the Changes in the Relationships between the Central and Regional Culture.)
  2. PAVELKA, J. Jazyková komunikace v tištěných médiích z pohledu diskurzivní analýzy. S. 301-310. In P. ODALOŠ, ed., Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2007, 509 s. ISBN 978-80-8083-455-5 6. (Language Communication in Printed Media from the Point of View of the Discourse Analysis)

2008

  1. PAVELKA, J. Intercultural communication competencies. S. 23-31. In J. HOCHGERNER – ČORNEJOVÁ (Eds.), Communication in International R&D Projects. A Perspective from Social Sciences and Humanities. Brno: Společnost pro odbornou literaturu – Barrister & Principal, 2008. ISBN  978-80-87029-28-2.
  2. PAVELKA, J. Komunikace a interpretace v kontextu studia kultury. S. 113- In I. POSPÍŠIL – J. ZOUHAR, Literatura a filozofie. Zdeněk Mathauser. FF MU: Brno, 2008. ISBN 978-80-210-4546-0.
  3. PAVELKA, J. Místo vědy v produkčních systémech kultury. S. 309-317. In Veda, médiá a politika. Bratislava: VEDA, vydavatelstvo SAV, 2008. ISBN 978-80-224-1001-4.
  4. PAVELKA, J. Tradicionalismus a modernismus v literatuře a umění. S. 78-90. In M. KERUĽOVÁ, ed.: Slovo – obraz – zvuk I. Duchovný rozmer súčasnej kultúry. Literárnovedné štúdie. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta: Nitra, 2008. ISBN 978-80-8094-330-1.
  5. PAVELKA, J. Možnosti a limity sémiotické a naratologické analýzy jako nástrojů interpretace. S. 158-171. In M. BOČÁK – RUSNÁK, eds., Média a text II. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis, Jazykovedný sborník 25. Prešov: Filozofická fakulta Prešovské univerzity v Prešove, 2008. ISBN 978-80-8068-730-4.
  6. PAVELKA, J. – GALVASOVÁ I. Problémy medializace společenských témat v masových médiích. Brno: GaREP, 2008. 14 s. [online: http://projekt-gender.upol.cz/soubory/VZ_006_Problemy_medializace.pdf]

2009

  1. PAVELKA, J. Text jako interkulturní dialog. 80-99. In M. B. ZÁGORŠEKOVÁ – P. BARÁT, eds., Medzikultúrny dialóg – nástroj stability a rozvoja európskeho priestoru. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2009. ISBN 978-80-225-2726-2.
  2. STACHOŇ, Z. – KUBÍČEK, P. – KONEČNÝ, M. – GERYK, E. – PAVELKA, J. Návrh portálu pro vizualizaci dat zdravotního stavu obyvatelstva. S. 45-47. In Geomatika v projektech 2009. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2009. 50 s. ISBN 978-80-2252726-2.

2010

  1. PAVELKA, J. Texty kritiky a teorie textů. S. 56- In I. HOCHEL, ed., Podoby a premeny slovenskej literárnej kritiky v 50. a 60. rokoch XX. storočia. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-80-8094-819-1.
  2. PAVELKA, J. Knižní obálka jako forma sémiotického a interkulturního transferu – na příkladu ilustrace obálky knihy Mcdonaldizace společnosti. Bulletin Moravské galerie, R 66, 2010, s. 152-165. ISBN 978-80-7027-216-9.

2012  

  1. PAVELKA, J. Malá úvaha o darech, které rámují, a rámech, které ukotvují naše životy. S. 10-14. In Š. GERO, ed., Od umenia k marketingu a mediálnej komunikácii. Zborník príspevkov z vedeckého seminára. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta, 2012. ISBN 978-80-558-122-3.
  2. PAVELKA, J. Možnosti a limity sémioticko-funkcionální a diskurzivní analýzy: Na příkladu reklamy Understanding is everything. S. 273-281. In R. MASARYK – M. PETRJÁNOŠOVÁ – B. LÁŠTICOVÁ, eds. Diverzita v spoločenských vedách. HUMAN COMMUNICATION STUDIES Vol. 11 (2012). Bratislava: Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV Bratislava, 2012. 342 s. ISBN: 978-80-970234-2-3. Dostupné in: http://www.kvsbk.sav.sk/ZbornikQAK2012_Diverzita_v_spolocenskych_vedach.pdf.
  3. PAVELKA, J. Komunikační média, procesy a kontexty jako nástroje, které formují mediální obsahy uměleckých výtvarných textů (na příkladu koláže „Mozek“ M. Huptycha). (Communication media, processes and contexts as tools forming the media contents of visual art texts (for example a collage “The Brain” by M. Huptych.)) S. 137-157. In D. PETRANOVÁ – S. MAGÁL – M. MISTRÍK, eds. Médiá a umenie Megatrendy a médiá 2012. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UMC v Trnave, 2012. 246 s. ISBN 978-80-8105-395-5.
  4. PAVELKA, J. Problémy vznikající při hledání, výběru a užití vhodného interpretačního klíče k mediálnímu textu. (The problems arising in finding, selecting and using an appropriate interpretative key to the media text.) 129-152. In K. FICHNOVÁ – P. MIKULÁŠ – L. WOJCIECHOWSKI – I. POLAKEVIČOVÁ – E. ŠTRBOVÁ – P. DUDÁŠOVÁ, eds., (KO)MÉDIÁ. Vedecké a odborné štúdie zamerané na marketingovú komunikáciu. FF UKF: Nitra, 2012. ISBN 978-80558-0-0191-9.

2013

  1. PAVELKA, J. Život znakových textů v tištěných, elektronických a digitálních on-line médiích. 1-14. Sekce 1. In D. Pavlů, ed., (KO)MEDIA. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2013. ISBN 978-80-7408-067-8. (Life of Sign Texts in Printed, Electronic and Digital On-line Media.)
  2. PAVELKA, J. A Book Cover as an Expression of Conceptualization and a Tool of Social Identity Construction: The Interpretation Based on the Example of G. Ritzer’s book McDonaldization of Society. World academy of science, engineering and technology. ISSUE 77, MAY 2013, 90-95. pISSN 2010-376X. eISSN 2010-3778. (Knižní obálka jako výraz konceptualizace a jako nástroj konstrukce sociální identity: Interpretace založená na příkladu knihy McDonaldization of Society G. Ritzera.)
  3. PAVELKA, J. A Book Cover as an Expression of Conceptualization and a Tool of Social Identity Construction: The Interpretation Based on the Example of G. Ritzer r’s book McDonaldization of Society. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Science Index 77, 2013, 7(5), pp. 93-98. ISSN 1307-6892. (Knižní obálka jako výraz konceptualizace a jako nástroj konstrukce sociální identity: Interpretace založená na příkladu knihy McDonaldization of Society Ritzera.) Dostupné in: https://www.waset.org/Publications/?q=pavelka&search=Search.

2014

  1. PAVELKA, J. Trends Emerging on the Czech Higher-Education Market and their Influence on the Employability of Graduates in Practice since 1989. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 139, 22 August 2014, 87-92. USA: Elsevier, 2014. ISBN ISSN 1877-0428. (Trendy prosazující se na českém trhu s vysokoškolským vzděláním a jejich vliv na uplatnitelnost absolventů v praxipo roce 1989.) Dostupné in: http://ac.els-cdn.com/S1877042814046850/1-s2.0-S1877042814046850-main.pdf?_tid=fcc9606c-975c-11e5-8046-00000aab0f02&acdnat=1448886313_2ff8ce6050e6669e1f7b9c190877b8e1
  2. PAVELKA, J. The Factors Affecting the Presentation of Events and the Media Coverage of Topics in the Mass Media. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 140, 22 August 2014, 623-629. USA: Elsevier, 2014. ISSN ISBN 1877-0428. (Faktory ovlivňující prezentaci událostí a medializaci témat v masových médiích.) Dostupné in: http://ac.els-cdn.com/S1877042814034089/1-s2.0-S1877042814034089-main.pdf?_tid=e0ecf3c2-975c-11e5-a5b8-00000aab0f26&acdnat=1448886267_bebfb4d68db9eb910288830a29da669d
  3. PAVELKA, J. Narratology As An Interpretative Model, And A Narrative Analysis As An Interpretative Key Of Basic Teaching Tools In Textbooks And In Data-Video Presentation – Static Visual Texts. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 141, 25 August 2014, 934-939. USA: Elsevier, 2014. ISBN ISSN 1877-0428. (Naratologie jako interpretační model a naratologická analýza jako interpretační klíč základních nástrojů výuky v učebnicích a při datavideové prezentaci – statických vizuálních textů.) Dostupné in: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleListURL&_method=list&_ArticleListID=-901074902&_sort=r&_st=13&view=c&md5=301ea67ff872a689a52750fd624dacf4&searchtype=a

2015

PAVELKA, J. Strategy and Manipulation Tools of Crisis Communication in Printed Media. In H. Uzunboylu, ed., The Proceedings of 6th World Conference on educational Sciences, Volume 191, 2 June 2015, Pages 2161–2168. ISSN 1877-0428. (Strategie a nástroje manipulace krizové komunikace v tištěných médiích.) Dostupné in: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleListURL&_method=list&_ArticleListID=-901074902&_sort=r&_st=13&view=c&md5=301ea67ff872a689a52750fd624dacf4&searchtype=a

  1. PAVELKA, J. The Advertising Text as a Tool for Building a Social and Cultural Identity. (Reklamní text jako nástroj sloužíci k budování sociální a kulturní identity.) Pp. 134-157. In J. Matúš and D. Petranová, eds., Marketing Identity: Explosion of Innovations. Conference Proseedings from international Scientific Conference 4th 5th November 2014, Trnava, Fakulta marketingovej komunikácie, 2014. ISBN 978-80-8105-666-6. ISSN 1339-5726. Dostupné in: http://fmk.sk/download/konferencie/Marketing%20Identity/midentity_explosion-of-innovations_conference-proceedings.pdf
  2. PAVELKA, J. Remediation of Sign Texts as the Theme of Cultural Studies. In M. Y. Minas, ed., Abstract Book. 2nd Annual International Conference on Political Science, International Relations and Sociology, P. 30. eISSN: 2421-7719. (Remediace znakových textů jako téma kulturálních studií.) Dostupné in: http://www.FutureAcademy.org.UK
  3. PAVELKA, J. Sociální reklama jako nástroj tvorby kulturních identit (na příkladu Banksyho díla Napalm girl). 72-104. In Zuzana Bezáková, Alena Kusá and Anna Zaušková (eds.), MARKETING IDENTITY 2015 Digitálny marketing & Digitálny spotřebitel. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Kongresové centrum SAV, Smolenický zámok 10. – 11. november 2015. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2015. ISBN 978-80-8105-778-6. Social advertising as a tool for the creation of cultural identities (on the example of Banksy’s work Napalm girl).

2016

  1. PAVELKA, J. Remediation of Sign Texts as the Theme of Cultural Studies. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 217, 1233-1240. Elsevier, 2016. ISSN 1877-0428. (Remediace znakových textů jako téma kulturních studií.) Available online at http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042816001816
  2. PAVELKA, J. Několik poznámek k současnému umění a internetové umělecké kritice. In Konference o kritice. Sborník. 34-38. Brno: Syndikát novinářů ČR a jižní Moravy, Národní divadlo v Brně a Katedra hudební produkce JAMU, 2016. (Some Notes on Contemporary Art and Art Internet Criticism.)

2017

  1. ŠRAMOVA, B. and PAVELKA, J. The perception of media messages by preschool children. Young Consumers: Insight and Ideas for Responsible Marketers, Volume: 18. Issue: 2, 121-140, 2017. Available online at: https://doi.org/10.1108/YC-11-2016-00643. ISSN: 1747-3616. ISSN:1758-7212
  2. SRAMOVA, B. and PAVELKA, J. Adolescent motivational structure in relation to online shopping. In B. de Faultrier (Ed.), 3rd International Colloquium on Kids and Retailing: “Wellbeing of the Child”. Conference Proceedings. Bordeaux: Emerald, 2017, 243-256. ISBN 978-2-9559081-1-2. Avalaible online at: https://drive.google.com/file/d/0B7FVRoWmwZcCR0pOUl9RdEtPTmM/view?ts=5995ff8d
  3. PAVELKA, Jiří. Nos a vůně jako motiv a hrdina anticko-křesťanské literatury. In Jan Válka a kolektiv, Nos neschováš aneb Vše o nosu. Praha: GRADA, 2017. ISBN 978-80-271-0304-1. S. 193-219. (Nose and smell as a motive and a hero of ancient and Christian literature.)

2018

  1. ŠRAMOVA, B. and PAVELKA, J. Gender differences and wellbeing indicators tendencies in motivational structure of adolescent online shopping behavior. International Journal of Retail & Distribution Management 2018. (v tisku)
  2. Pavelka, J. Student projects as a tool of university PR and brand building. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. Future academy 2018, Volume 8 (Issue 51), pp. 535-543. 9th ICEEPSY International Conference on Education & Educational Psychology. ISSN: 2357-1330. Avalaible online at: https://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2019.01.51

2019

  1. Sramová, B. and Pavelka, J. (2019). J. Gender differences and wellbeing values in adolescent online shopping. International Journal of Retail & Distribution Management, 47 No. 6, pp. 623-642. 2019. ISSN: 0959-0552. Avalaible online at: https://doi.org/10.1108/IJRDM-08-2017-0173
  2. Pavelka, J. (2019). Threats and opportunities on the current Czech market with university education. In M. Carmo (Ed.), Book of Abstracts (pp. 34-35). Lisbon, Portugal: World Institute for Advanced Research and Science (WIARS). ISBN: 978-989-54312-4-3.
  3. Pavelka, J. (2019). Threats and opportunities on the current Czech market with university education. In M. Carmo (Ed.), Education and New Developments. Volume I (pp. 217-221). InScience Press, ISSN (electronic version): 2184-1489. ISSN (printed version): 2184-044X. ISBN: 978-989-54312-5-0.
  4. Pavelka, J. (2019). Key factors in advertising communication processes and their influence on the construction and interpretation of the advertising message. In Proceeding of The IRES International Conference, Edinburgh, UK (pp. 19-24). Bhubaneswar, India: IRAJ. ISBN 978-93-89469-40-0.
  5. Šramová, B. and Pavelka, J. (2023). Transgenerational approach focused on generation z and generation alpha to current consumption of mobile applications. In Mónica Viñarás Abad, Carmen Llorente Barroso and Gema Bonales Daimiel (Eds.). Marcas, creatividad y consumo en el público infantil y joven. (Brands, creativity, and consumption by kids and teens). Madrid: Dykinson S. L. EBOOK. ISBN: 978-84-1170-152-5.
  6. Šramová, B. and Pavelka (2023). J. Media consumption due to COVID-19 among Generation Alpha. Media and Communication. ISSN: 2183-2439. Year, Volume, Issue, Pages X–X. https://doi.org/10.17645/mac.vXiX.XXX

Fakulty a součásti

Zavřít