ADO na MBPFW 24
21. srpna 2024Absolventi ateliéru Design oděvu představí své závěrečné práce na podzimní edici Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Přehlídka se uskuteční v pátek 30. srpna ve 21 hodin, v Clam-Gallasově paláci v Praze.
Dorota Kostelná
Pľuzgiere starých materí
Kolekcia „Pľuzgiere starých materí“ je snahou o vytvorenie prieniku medzi dvoma svetmi, minulosťou a súčasnosťou a poukázať na problémy, ktoré sa týkajú aj ľudí dnešnej doby. Je prejavom úcty naším starým mamám, ktorých sa povery a tradície dotýkali mnohokrát osobne, čím bol na nich vyvíjaný spoločenský tlak, no napriek tomu to znášali so silou, láskou a zodpovednosťou. Pripomína, že si históriu svoju či národa ťaháme so sebou navždy, nedá sa jej zbaviť je lepšie si ju obliecť s hrdosťou a pokúsiť sa s ňou zžiť. Veď napokon „zvyk je železná košeľa.“
@kostelna.raws @dk_maybe
Zuzana Pecková
Smrť a jej rúcho
Hlavnou myšlienkou kolekcie je potreba priniesť prijatie vlastnej smrti a pohrebu na verejnosť ako poslednej sviatosti oslavujúcej náš život. Kolekcia sa inšpiruje odevmi v blízkosti smrti. A to obradnými rúchami farárov, liturgickými textíliami a odevmi do hrobu. Odráža sa od vlastných pocitov autorky, názorov a cesty k prijatiu jej vlastnej smrti a vytvára odev vhodný do truhly, vďaka ktorému napomáha približovať predstavu smrti, nielen tomu kto ho má na sebe.
@zzpckv
Tara Gugová
Anemoia
„Anemoia“ opisuje pocit túžby po minulej ére alebo skúsenosti, ktorú človek osobne nikdy nezažil, ale napriek tomu k nej cíti vzťah. Zachytáva emocionálnu odozvu, ktorú môžu vyvolať historické fotografie, filmy, hudba alebo príbehy, prenášajúce jednotlivcov do času a na miesto ktoré nikdy nezažili na vlastnej koži. Kolekcia prostredníctvom romantizujúcej perspektívy reinterpretuje klasické siluety pracovných odevov a prináša pocit nostalgie, ktorý presahuje čas a zachytáva hlboké prepojenie s ľudskou existenciou. Akoby spájala minulosť s prítomnosťou, čím vytvára zaujímavú súhru medzi tým, čo bolo a tým, čo je, prostredníctvom hĺbky ľudských emócií.
@taragugova
Yauheni Bisiuk
Romantismus
Kolekce je věnovaná období romantismu v analogii postavení dnešního člověka. Zabývá se obdivem přírody a romantickou melancholií, je reakcí na revoluce a rychlé proměny. Pozorování měnícího se světa, cesta do vlastního nitra a obrácení pozornosti k přírodě se stali hlavní inspirací pro oděvní kolekci. Tato melancholie je vyjádřena pomocí symbolů propojení člověka s přírodou. Navzdory tomu kolekce ukazuje připravenost a sílu revolucionářského ducha odolávat bouřlivým změnám a živlům.
@y_bisiuk
Žofie Soldánová
HapSen
Smyslem kolekce je nalezení harmonie mezi dvěma světy – haptickým a vizuálním. Soustředění je upřeno na vnímání vzorů pomocí doteku. V rámci jednotlivých oděvů se objevuje široká škála autorských textur a promyšlených detailů. Autorka pracuje s prvky velikostní variability i oboustrannými oděvy. Kolekce o deseti modelech vznikla, jako součást projektu HapSen, ve kterém se dvě studentky Žofie Soldánová a Valerie Vrbová rozhodly spojit síly a vytvořit obsáhlou kolekci haptických oděvů „nejen“ pro nevidomé.
@_hapsen @naiad_naiad @zofie.sol
Adéla Švehlíková
Amen
Kolekce Amen pojednává o tématu evropského funerálního oděvu od 2. poloviny 19. století až po současnost. Podtrhuje jeho důležitost a aktuální pohled na smuteční módu a formální oděv jako takový. Jednotlivé modely vychází z podnětů opírajících se o sociologické a vizuální aspekty viktoriánských funerálních oděvů. Tato forma je doplněna prvky, které se nacházejí v autorčiných předešlých pracích. Inspirace podléhala hledání vzájemných paralel a v následné transformaci do podoby nového vizuálního pojetí oděvů. Důraz je kladen také na opomíjenou symboliku barev, která se v asociaci s truchlením projevuje užitím „nekonvenční“ barevnice. Výstupem oděvní kolekce je devět dámských modelů, které podléhají praktickému účelu, jehož užití je u příležitosti pohřební ceremonie. Kolekce se nevymezuje na specifickou věkovou kategorii, vzhled ani status, čímž je dostupná pro širší skupinu dámských spotřebitelek. Koncept kolekce zohledňuje tradiční polohu funerálního oděvu spolu s využitím inovativních přístupů a současného pohledu na oděvní design.
@adasvehlikova