Proběhl čtvrtý ročník soutěže Ideathon UTB
28. listopadu 2024Letošní ročník Ideathonu UTB, pořádaný Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně, se konal ve dnech 26. – 27. listopadu. 24hodinový intenzivní workshop nabídl mladým inovátorům a studentům jedinečnou příležitost k realizaci svých nápadů v duchu odkazů Tomáše Bati. Soutěž se zaměřila na klíčová témata Zlínského kraje, jako podpora regionální tradice, rozvoj Malenovic, inspirace budoucích vědeckých talentů nebo propojení udržitelného podnikání se sociálními podniky a firmami. Účastníci získali nejen příležitost soutěžit, ale také prohloubit své znalosti prostřednictvím mentoringu a workshopů zaměřených na efektivní prezentaci či nástroj Business Lean Canvas.
Témata linoucí se soutěží byla široká. Studenti měli za úkol například vytvořit novou zlínskou tradici za pomocí tvorby konceptu pro Památník Tomáše Bati, který by návštěvníky inspiroval k opakovaným návštěvám a každoročním připomínkám jeho odkazu. Součástí výzev bylo také vytvoření interaktivní expozice, která by studenty a žáky inspirovala k objevování fascinujícího světa polovodičů a technologií. Nechybělo ani zadání, jak učinit místní část Malenovice atraktivním místem pro život, práci a rozvoj mladých talentů. U soutěžících rezonovala také témata dnešní doby, spojení udržitelnosti a inovací v oblasti B2B spolupráce a podpory sociálního podnikání.
V rámci soutěžních dní mohli účastníci využít širokou podporu mentorů, workshopy zaměřené na praktické dovednosti, jak prezentovat, na co nezapomenout při tvorbě podnikatelského plánu, jak diskutovat a prezentovat svůj nápad a podnikatelský záměr prostřednictvím jednoho listu papíru a propojovat se s odborníky v rámci networkingu.
„Nespornou výhodou soutěže je pro všechny zainteresované strany mezioborová a mezifakultní kooperace, která propojuje mladou generaci s konkrétními výzvami naší doby,“ uvedla Jitka Honsová, organizátorka akce a výkonná manažerka Centra kreativních průmyslů a podnikání Upper.
Na nejvyšší příčku dosáhl tým, který zpracovával téma pro Památník Tomáše Bati. Tým ve složení Petr Jelínek (FAI), Tadeáš Huličný (FLKŘ), Matuš Varga (FAME), Karolína Kovářová (FAME) a Kateřina Sedláčková (FLKŘ) vytvořil návrh na téma „Jak nastavit tradici připomínky výročí Památníku Tomáše Bati, jejíž forma bude motivovat k opětovné (nejlépe každoroční) návštěvě PTB“. Jejich koncept přinesl zajímavé pojetí akce, která by každoročně lákala návštěvníky a zároveň propojuje tradici s moderními prvky.
Druhé místo obsadil tým složený z Daniely Michnové (FMK), Tomáše Skály (FAME), Janky Niepelové (FMK), Filipa Tomeše (FAI) a Vojtěcha Dvořáka (FAME), který se věnoval tématu „Jak nadchnout firmy pro společensky odpovědné podnikání a jak přitáhnout nové B2B partnery“. Finální návrh zahrnoval konkrétní kroky, jak běžné firmy propojit se sociálními podniky a inspirovat k odpovědnému a udržitelnému podnikání.
Třetí místo obsadila čtveřice studentů: Adam Bruno Rafaj (FMK), Ondřej Soldán (FMK), Michal Kružík (FAME) a Matěj Mravinač (FHS), která se rovněž věnovala tématu, jak představit zodpovědný a udržitelný přístup k investování a byznysu tak, aby spojil firmy se sociálními podniky a rozjel nová partnerství.
Akce podpořila nejen kreativní myšlení, ale také schopnost prezentovat nápady před odbornou porotou, která sestávala nejen ze zástupců zadavatelů, partnerů CzechInvest a TIC, ale také z děkanů a proděkanů všech fakult Univerzity Tomáše Bati.
„Účastnil jsem se Ideathonu UTB již několikrát a letos to byla opět jízda. Je úžasné, jak se v týmu vždy sejdou inspirativní a kreativní lidé, kteří jsou na stejné vlně. Těm, kdo váhají, bych vzkázal: přijďte a nebojte se! Může vám to přinést nové přátele, zajímavé kontakty i cenné zkušenosti s přesahem do jiných oborů,“ dokresluje atmosféru držitel 1. místa, Petr Jelínek, student Fakulty aplikované informatiky UTB.
Ideathon UTB opět ukázal, že studenti a mladí lidé mají schopnost přinášet inovace, které mohou měnit svět kolem nás. Témata inspirovaná zlínským regionem a odkazem Tomáše Bati dokazují, že i lokální výzvy mohou být zdrojem inspirace pro kreativní a vizionářská řešení.
Akce vzniká ve spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati, Technickým inovačním centrem a Agenturou pro podporu podnikání a investic CzechInvest.